Siked!
Voedingsadvies van Brenda Frunt

Kilo’s. Dat is mijn nieuwe project buiten de boulderhal. Een week voordat ik bij de voedingsdeskundige werd verwacht, stond ik drie dagen achtereen op mijn plank in de Oostenrijkse sneeuw. En wat heeft dat met kilo’s en voeding te maken, hoor ik je vragen?

Laat ik je dat effe met een rood hoofd uitleggen. Terwijl een vriend zijn schoenen en plank kreeg aangemeten bij de skiverhuur stond een weegschaal me verveeld aan te kijken. Dus besloot ik om er maar eens op te gaan staan (mijn eigen inboedel telt alleen een keukenweegschaal).

Daar, tussen mijn voeten, stonden behoorlijk slechte cijfers.

Brenda Frunt

Ik schud de hand van Brenda Frunt. Ze is voedingscoach bij de voedingsacademie en werkt volgens de orthomoleculaire voedingsleer. Ofwel: pure voeding, terug naar wat de natuur ons biedt, ‘voeding in plaats van vulling’.

Met de vragen “slaap je goed?”, “beweeg je regelmatig?” en “kun je goed naar de wc?” brengt ze mijn leefpatroon in kaart. Daarna is mijn voedingspatroon aan de beurt. Ongezouten gemengde noten met magere kwark en yoghurt, een salade met allerlei groenten en vis of spekreepjes, en gewokte groenten met rundvlees, kip of kalkoen; ik doe het nog niet zo slecht.

Lees ook: Eten is een bijzonder moeilijke klimtechniek

Onze voorouders die ongeveer 170.000 jaar geleden leefden, aten groente en fruit, eieren, vis, schaal- en schelpdieren, gevogelte en allerlei noten. Als ze thuiskwamen in berenvel en hun knuppel in de hoek van de kamer zetten, ploften ze natuurlijk niet op de bank voor een dosis Netflix. Ze dronken ook geen ranja en ze aten al helemaal geen volkorenbeschuiten met hagelslag als tussendoortje. Dat zijn de grootste fouten in mijn voedingspatroon.

Neem de ranja. De suikers die daarin zitten, verbruiken veel vitamine B en magnesium. De eerste vervult een belangrijke rol in de energiehuishouding van je lichaam. De tweede heb je nodig voor spiercontractie en -ontspanning; wel zo belangrijk bij sporten en dus ook bij boulderen.

Wat ik ook leerde in het uurtje bij Brenda:

  • In groente en fruit zitten koolhydraten die snelle energie leveren bij een hoge hartslag.
  • Elke dag twee eieren naar binnen werken is geen enkel probleem. Die leveren net als noten, mager vlees en vis de eiwitten voor de opbouw, herstel en groei van spieren en weefsels.
  • Snoepen is geen gezonde bezigheid. Het zorgt voor een kortstondige piek in je bloedsuikerspiegel. Als je snoept, doe het dan in één keer goed en verdeel het niet over de dag.
  • Cholesterol is het vervoermiddel voor hormonen. Het is alleen schadelijk als het blijft plakken aan de vaatwand, doordat die beschadigd is door suiker, roken of weinig beweging.

Het voedingsadvies

Brenda stemt haar voedingsadvies af op mijn doelstelling om met minder lichaamsgewicht beter te presteren aan de klimwand. Ranja en volkorenbeschuit met hagelslag heb ik van mijn dagmenu geschrapt. Ter bevordering van mijn fruitinname meng ik een kiwi door mijn ontbijt van magere kwark en noten en loop ik daarna met een banaan in de hand de deur uit. En met een beetje pijn in mijn hart blijf ik ook niet meer staan bij het schap met worsten en spekreepjes.

En discipline. Die moet ik toch echt zelf opbrengen. Als alles volgens plan loopt, vertel ik je over een paar maanden hoe ik ervoor sta, in afgeslankte vorm.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Stefan Cornelis

Stefan heeft twee passies: schrijven en boulderen. Voor de kunst van het woordrijgen heeft hij ontegenzeglijk talent. Als klimmer zal hij waarschijnlijk nooit Die Niederländische Jan Hojer worden. Maar de wand roept, als een verslaving. En met flappers en getapete vingers kun je prima typen.