Siked!
Tiba Vroom

Boulderen is booming in Nederland! In korte tijd opende de ene na de andere boulderhal haar pasgeverfde deuren en het einde is nog lang niet in zicht. Niet alleen nieuwkomers veroveren deze nieuwe markt, ook gevestigde namen breiden zich verder uit. Tijd om een blik te werpen op de rol van concurrentie in boulderland.

Rotterdam

We concentreren ons op Rotterdam. Op 1 oktober start Monk bouldergym een nieuwe locatie in de havenstad en moeten Neoliet Bolder en Delfts Bleau een nieuwe buurman naast zich dulden. Voor de Rotterdamse klimmer is er straks genoeg te kiezen, maar wat betekent deze ongekende dichtheid van accommodaties voor de onderlinge concurrentie? En profiteert de snel groeiende sport hier ook van?

Een goede buur

“Het klinkt allemaal wel dicht bij elkaar, maar Delfts Bleau ligt qua kilometers echt dichter bij Den Haag dan Rotterdam” nuanceert Sander ter Steege van Delfts Bleau meteen als ik naar de onderlinge concurrentie vraag. Ook Dirk Mol ziet Delfts Bleau niet direct als ‘Rotterdams’. “Dat er in Delfts Bleau een flinke Rotterdamse scene zit, komt doordat er geen Rotterdams alternatief was.”

Mol richtte 8 jaar geleden samen met twee compagnons de allereerste boulderhal van Nederland op. Met de opening van hun tweede locatie in Amsterdam was het Eindhovense bedrijf de eerste die van boulderen een commercieel succes maakte. Neoliet startte 25 jaar geleden al hun eerste klimhal, maar opende in 2014 met Bolder Rotterdam pas haar eerste boulderhal in Nederland.

Lisa Sanders Boulder 3

Lisa Sanders tijdens de finale van Boulder 3 (2015) in Bolder Neoliet Rotterdam

Toch zegt locatiemanager Serge Leummens niet wakker te liggen van de concurrentie; “wij zien directe concurrentie als een prikkel om ons te verbeteren. We ondernemen al 25 jaar met passie voor de klimsport en het is geweldig dat na een kwart eeuw hard werken de sport zo in de lift zit. Dat er meer concurrentie komt is een compliment. Blijkbaar hebben we iets goed gedaan.”

Een ander café

Met meer accommodaties is er meer keuze voor de boulderaar. Hierdoor zullen bedrijven als Neoliet, Monk en Delfts Bleau ook hun positie in de markt moeten versterken. Identiteit en uitstraling zullen steeds belangrijker worden; om nieuwe klanten te werven en bestaande gasten tevreden te houden. En ook op de prijs van abonnementen en entrees kan er meer geconcurreerd worden.

Dirk Mol ziet vooral nieuwe mogelijkheden in onderlinge concurrentie: “Er ontstaat nu te snel teveel eenheidsworst. Het mag best wat uitgesprokener. Iedere hal/ondernemer zal op zoek moeten naar zijn of haar eigen, unieke waarden.” “Wat betreft de concurrentie,” vervolgt hij, “Bolder Neoliet heeft ons inziens een wat andere insteek en doelgroep. Zie het als twee cafés waar andere mensen komen en andere muziek wordt gedraaid. Ieder café is anders, iedere boulderhal ook.”

Leummens van Bolder beaamt de focus op eigen kracht: “Je kunt je als ondernemer niet permitteren om stil te zitten en bovendien is dat niet leuk. We willen verder ontwikkelen. […] Hoe anderen dat ervaren weet ik niet, maar wij geloven in onze eigen kracht en hebben plezier in wat we doen.”

Groeispurt

Boulderen is een ongekend succes. Het aantal boulderhallen groeit exponentieel en het einde lijkt nog lang niet in zicht. Rotterdam zal dan ook niet de laatste stad zijn waar meer ondernemingen binnen de stadsgrenzen liggen. Met de opening van Klimmuurs nieuwste investering heeft Amsterdam er straks ook twee en de verwachting is dat er binnen nu en vijf jaar meer steden over twee of zelfs drie boulderhallen beschikken. De vraag is alleen of deze groeispurt ook de bouldersport in het algemeen verder helpt.

Hans Busker

Hans Busker zoekt een oplossing door de Delftse volumezee tijdens het NK Boulder 2014

Voor Sander ter Steege staat dit buiten kijf: “Met de komst van meer boulderhallen in Nederland met goede boulders, goede trainingsfaciliteiten en goede trainers kunnen we Nederland langzaamaan internationaal op de kaart gaan zetten. Met de groei van de bouldercompetitie slaan we de weg in naar een grote en hopelijk meer volwassen sport.”

Maar in het licht van de huidige ontwikkelingen ziet hij ook meteen ruimte voor verbetering: “Er zal een stijgende vraag zijn naar bouldertrainingen, blessurepreventie en blessurebehandeling. Met de instroom van nieuwe onervaren boulderaars wordt eenduidige regelgeving van veiligheidsregels nog belangrijker, zodat er geen discussies ontstaan tussen klanten onderling en tussen de hal en haar klanten over onveilig gedrag – zoals onder een boulderaar doorlopen bijvoorbeeld of liggen op de mat.”

De toekomst

Voor de Nederlandse boulderaar ziet de toekomst er in ieder geval veelbelovend uit. De toegankelijkheid van de sport en de relatief lage opstartkosten voor de ondernemer geven het boulderen een beduidend voordeel ten opzichte van de traditionele klimhal. Er zijn immers geen kosten voor het onderhoud van touwen, door de geringe hoogte worden de wanden efficiënter gebruikt en gasten kunnen zonder klimpartner gaan sporten. Vooral dat laatste maakt boulderen een ideaal alternatief voor de sportschool.

“Het hangt dus vooral van de ondernemers af hoe de sport zich ontwikkelt” besluit Serge Leummens in zijn reactie. En zijn toekomstige buurman van Monk valt hem bij: “De sport is nog verre van volwassen, maar heeft alles in zich om het niche karakter te ontstijgen. Wellicht dat de verwachte Olympische status hieraan gaat bijdragen. De snelle groei nu is een risico, vooral als het allemaal copy/paste blijft wat er aan nieuwe accommodaties bij gaat komen. Verwordt het tot een trendsport, dan zakt het over een paar jaar weer weg. We gaan het meemaken!”

WK Boulder 2014

Is boulderen slechts een trendsport of ontstijgt het haar niche karakter?


Met dank aan Sander ter Steege van Delfts Bleau, Serge Leummens van Neoliet Bolder Rotterdam en Dirk Mol van Monk bouldergym.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Paul Kaufman

Hoofdredacteur en mede-oprichter van Siked! Deze taaltechneut eet gewoonlijk keien als ontbijt, maar gooit eigenlijk net zo lief een touwtje uit. Naast klimmen en boulderen doet Paul vooral aan klimmen en boulderen.

  • Michel Kleinjan

    Goed gedaan Paul, prima artikel.

    • Paul Kaufman

      Thanks Michel!