Siked!
Gimme Kraft Air - Krachtmeting met mijzelf

Ik wacht tot een aanstormende auto gepasseerd is. Niet dat de gemiddelde bestuurder me zal opmerken, want ik sta een meter of tien van de weg af. Toch voel ik me prettiger met de flora en fauna van het park om me heen, dan met pottenkijkers die met auto’s, fietsen of honden voorbij komen. De rode Ford is gepasseerd. Gaat ie weer; twintig ‘high knees’: om en om mijn knieën optrekken tot heuphoogte.

Krachtmeting

“Es ist nicht immer die fehlende Kraft, die für Probleme am Bewegungsapparat verantwortlich ist – zu 50% sind die Menschen einfach zu steif und unkoordiniert.” Ik denk dat ook degenen die niet zo goed Duits spreken deze quote van Simon Friedrich wel begrijpen. Ik voel me in ieder geval meteen aangesproken als ik die zin lees in de inleiding van Gimme Kraft Air.

Het is mijn tweede ronde deze week met mijn DIY-krachttrainingsschema. Behalve bij goede voeding en de focus op techniek ben ik ook gebaat bij krachttraining. Dat is althans mijn filosofie. Bij wie kun je dan beter om raad vragen dan bij Ze Zjermans van Café Kraft in Nürnberg?

Gimme Kraft Air is samengesteld door Simon Friedrich en Hannes Huch. Met die laatste heb ik contact voor een interview. En dat gaat er komen. Hij stuurt alvast twee boeken vooruit (de witte Air en het groene standaardwerk), zodat ik aan de slag kan.

Gimme Kraft Air doop ik tot mijn krachtbijbel. Het boek is geschreven in het Duits en het Engels. Met het interview met Hannes in mijn achterhoofd kies ik ervoor om niet alleen mijn spieren, maar ook mijn kennis van de taal van onze Oosterburen te trainen. Het eerste hoofdstuk is misschien wel het belangrijkste: de basisprincipes van training. Na acht bladzijden leesplezier heb ik nagedacht over essentiële vragen. Hoe fit ben ik? Wat is mijn doelstelling? En welke trainingsmethode past daar het beste bij?




Mobiliteit

Het boek gaat uit van een krachttrainingsschema dat uit vier onderdelen bestaat:

  • de warming up
  • mobiliteitsoefeningen
  • krachtoefeningen
  • cooling down

Na een korte algemene beschrijving van zo’n onderdeel volgt een serie oefeningen die met tekst en foto’s zijn uitgelegd.

De introductie van het hoofdstuk mobiliteit pik ik er even tussenuit. Want waarom moet je verdamt noch mal je mobiliteit trainen? “Alleen als je lichaam in alle gewrichten maximaal beweeglijk is, kun je je kracht echt benutten”, schrijven Hannes en Simon. Het is volgens hen belangrijk dat je vooral je zwakke punten traint.

Met behulp van een elasticiteittest (dat zijn vragen als: Kun je staand een knie tot aan je borst optrekken? Als je op je buik ligt, hoever kun je dan je bovenlichaam met je armen omhoog drukken terwijl je bekken de grond nog raakt?) kom je erachter welke dat zijn. Het is me al snel duidelijk dat ik op dit onderdeel veel winst ga boeken.



Prijsvraag

In het boek staan veel krachtoefeningen waar je geen attributen voor nodig hebt. Dat vind ik een enorm pluspunt. Maar het Duitse duo hamert ook op een goede positie van de wervelkolom tijdens de training. Anders hebben de oefeningen weinig of geen effect. Dat vind ik het lastige van een doe-het-zelf training. Hoe weet ik of mijn houding goed is?  Dat wordt een van mijn vragen aan Hannes Huch.

Heb jij ook vragen aan hem? Stel ze op de Facebookpagina van Siked, onder de post over mijn blog. Ik neem al jullie vragen mee naar Nürnberg. En wat nog veel toffer is: onder alle vragenstellers verloten we het boek Gimme Kraft, dat Arnaud Petit speciaal voor ons gesigneerd heeft!
0.3 Logo UnderArmour 468x60


Op vrijdag 5 mei wordt de winnaar bekendgemaakt en via Facebook gecontacteerd.
Coverfoto: afkomstig uit het boek Gimme Kraft Air.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Stefan Cornelis

Stefan heeft twee passies: schrijven en boulderen. Voor de kunst van het woordrijgen heeft hij ontegenzeglijk talent. Als klimmer zal hij waarschijnlijk nooit Die Niederländische Jan Hojer worden. Maar de wand roept, als een verslaving. En met flappers en getapete vingers kun je prima typen.