Siked!
Gezond eten

Ik loop door de hal naar de kleedruimte. Rechts worstelt een dame met een serie slopers. Links volgt een van de grootmeesters uit het bouldercircuit stoïcijns zijn eigen trainingsprogramma. Ik vertraag mijn pas, gluur bewonderend naar de trainingswand. Tikje jaloers ook.

Daar werkt een Russische machine van kracht en atletisch vermogen toe naar een volgende worldcupwedstrijd. Ik schat. We schelen minstens 30 kilo. Mijn linkerhand knijpt in een ribbel rond mijn middel. Hmmm… Werk aan de winkel.

Sport en voeding; internet staat er vol van. Ik surf langs ervaringsdeskundigen en instituten. Het web verdeelt sportvoeding in twee categorieën: voeding voor duurtraining en voeding voor krachttraining. Korte routes, explosief. Ik check een aantal sites over krachtvoer. Al snel verdwaal ik in een wereld van eiwitten en proteïneshakes.

Advertentie: Decathlon heeft een uitgebreid assortiment aan Sportvoeding. Ideaal voor als je moet aansterken na die zware campussessie of Krachttraining

Mathieu, u weet wel, de fysio, merkte ook al eens op dat ik meer gewicht mee omhoog tors dan de gemiddelde klimmer. Dat is niet alleen een aanslag op mijn gewrichten. Een paar kilootjes minder werkt ook aan de wand in mijn voordeel. Een gezond en doordacht eetpatroon kan al een grote stap zijn naar een kleinere last die aan mijn schouders hangt.

Discipline

Ik surf vertwijfeld verder door de digitale informatie over sportvoeding. De tekst op voedingscentrum.nl trekt mijn aandacht. Er staat niks nieuws, maar de naam klinkt gedegen en er staat een foto van een mooie chick bij. De twee uitgelegde meetinstrumenten voer ik uit. Mijn BMI ligt net boven de grens. En de omtrek van mijn buik zorgt ook niet voor opluchting. Verdomme!

“Sport en beweging kan je helpen bij het afvallen. Meer bewegen is 1 van de 3 spelregels van gezond afvallen, naast minder eten en gezonder eten,” orakelt het voedingscentrum. Ik beweeg met grote regelmaat en de laatste jaren eet ik een stuk gezonder. Minder eten, daar ligt de sleutel. Discipline.

Ik ken mezelf. Verantwoording afleggen is mijn vereiste voor duurzame discipline. Met een doe-het-zelf-dieet verbrand ik uiteindelijk weinig extra calorieën. Ik heb hulp nodig. En die heb ik gevonden. De afspraak staat met een consulente van de Voedingsacademie. Volgende keer vertel ik daar meer over.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Stefan Cornelis

Stefan heeft twee passies: schrijven en boulderen. Voor de kunst van het woordrijgen heeft hij ontegenzeglijk talent. Als klimmer zal hij waarschijnlijk nooit Die Niederländische Jan Hojer worden. Maar de wand roept, als een verslaving. En met flappers en getapete vingers kun je prima typen.

  • I_do

    Succes Stefan, ik had/heb hetzelfde probleem maar dan met mijn vingers. Ook oa geïnspireerd door Matthieu ben ik inmiddels 10 kilo lichter. Mijn tip: calorieen tellen, afvallen is simpele wiskunde…

  • Patrick Schoenmakers

    Let op: niet alle calorieën (uit koolhydraten, eiwitten en vetten) zijn gelijk. Ik zou snoep, koek, frisdrank etc. sowieso links laten liggen. En mocht je dat al doen, dan minder koolhydraten (brood, pasta, rijst en aardappelen) eten. Succes…!