Siked!
Onder spanning-high voltage

Mijn Pythons wachten geduldig voor me op de mat. Een groene donut kijkt arrogant op me neer. Ik repeteer de boodschappenlijst die de fysio me heeft meegegeven: eenvoudig beginnen, binnen mijn bereik blijven, geen overhang en klimmen vanuit mijn schouders. Voor het eerst sinds zeven weken prop ik mijn tenen in mijn schoenen. En meteen ruk ik de hak weer los. Mijn schouder jammert door de onverwachte beweging terwijl ik de kramp uit mijn voetzool masseer.

Lees meer columns van Stefan: Ga toch hardlopen!

Je hebt meer kracht in je schouders dan in je armen. Dat wist je natuurlijk al? Ik ook, sinds ik colleges volgde bij de fysio vanwege een ruptuurtje in mijn supraspinatus. Wekenlang imiteerde ik elke ochtend een zeehond die een plekje zoekt op een zandbank. De spieren rond mijn schouderbladen die ik daarmee activeerde, ga ik nu heel bewust inzetten in de wand.

Heb ik mijn spieren in de afgelopen jaren dan niet bewust gebruikt? Na een goed gesprek met fysiotherapeut Mathieu Ceron geef ik mezelf een vette onvoldoende. Samen lopen we op een doordeweekse avond een rondje door de hal. Hij wijst boulderaars aan in de overhang die klimmen met uitgestrekte armen zonder spanning op het lichaam. Bij elke beweging naar een volgende greep, vangen hun pezen en de kapsels van hun gewrichten de impact op. Ik kijk, luister en wrijf over mijn schouder.

Lees ook: Australische 8c voor Mathieu Ceron

Op een grote paddestoel, grijs met rode modules, slingert een groene route omhoog op de rechte zijwand van een overhang. Een viertje gok ik, met een plusje voor de eerste passen. De begingreep loopt evenwijdig aan de hoekige curve van de plaat. Ik twijfel. Dan stap ik in, want dit is een goede schouderoefening. Ik hang laag, armen lang. Met mijn rechtervoet zet ik af op de gladde tree, mijn linkerbeen strekt zich onder de overhang. Als mijn borst mijn handen raakt, reik ik met rechts naar de volgende greep. De plek waar mijn bovenarm aan mijn romp scharniert, krijgt een stompe dreun. Ja, ik weet het: geen spanning.

Als je een greep pakt en je ellebogen zijn net niet gestrekt, dan staat er spanning op je armspieren. Dat werkt door naar je romp. Je maakt het jezelf meteen onmogelijk om met een slappe rug te klimmen. Mathieu wijst me een eenvoudige route in een lichte overhang. Ik moet focussen op mijn ellebogen bij elke beweging en mijn rug evenwijdig met de wand houden; dat is de opdracht. Als ik weer van de mat afstap, laat hij me op zijn telefoon mijn verrichtingen zien. Leerzaam, om jezelf te zien klimmen. Die filmtip knoop ik in mijn oren. En volgens de beelden ga ik vooruit.




Ik stop nog een aantal trainingstips in mijn rugzak waar ik de komende weken mee aan de slag ga. Drie keer in de week wurm ik mijn voeten in mijn oranje sloffen.

  • Dag 1 ga ik voluit, grenzen verleggen.
  • Op dag 2 klim ik op 70 à 80%. Projecten en routes die ik op dag 1 eindelijk uitklom, sla ik nu over.
  • De derde dag maak ik meters. Ik kies een eenvoudiger circuit en klim alle routes twee keer; of twee keer op en neer.

Vanaf nu luister ik beter naar mijn lichaam. Als je vermoeid bent of je voelt je niet fit, heeft het geen zin om je grenzen op te zoeken. Languit op de bank is in sommige gevallen dan de beste training.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Stefan Cornelis

Stefan heeft twee passies: schrijven en boulderen. Voor de kunst van het woordrijgen heeft hij ontegenzeglijk talent. Als klimmer zal hij waarschijnlijk nooit Die Niederländische Jan Hojer worden. Maar de wand roept, als een verslaving. En met flappers en getapete vingers kun je prima typen.

  • Roelien

    Kun je het filmpje wat je beschrijft ook uploaden bij dit artikel?

    • De Hultyman

      Hoi Roelien, je bedoelt het filmpje dat Mathieu van mijn verrichtingen maakte? Niet zo boeiend. Laat een klimmaatje jouw verrichtingen filmen in een overhang. Kijk het samen terug. Heb je die lichte knik in je ellebogen als je de volgende pas maakt? Hang je uitgezakt of blijf je dicht bij de wand? Heel leerzaam. En kijk hoe anderen dezelfde route klimmen.