Siked!
Eric Hörst over trainen van vingerkracht

Ook al kun je 30 one-armers achter elkaar, uiteindelijk zijn het jouw vingers die bepalen of je een greep vast kunt houden. In deze video geeft de ervaren klimcoach Eric Hörst handige tips voor het trainen van vingerkracht, zodat die piepkleine randjes en pockets geen problemen meer opleveren.

Vingerkracht

Volgens Hörst zijn er vier redenen waarom sterke vingers belangrijk zijn:

  1. Sterke vingers kunnen kleinere grepen vasthouden
  2. Sterke vingers zorgen ervoor dat je langer aan submaximale grepen kunt hangen
  3. Sterke vingers herstellen sneller op slechte grepen
  4. Sterke vingers hebben meer uithoudingsvermogen

Ook fysiotherapeut Mathieu Ceron schreef vorig jaar een interessante column over het trainen met een hangboard. Hij waarschuwde ervoor dat veel klimmers die met hangtraining beginnen te hard van stapel lopen:

Het duurt lang voordat je vingers sterker worden dus iedere training kijken of je 5 seconde langer kunt hangen of een kleiner latje overleeft is niet zinvol en zal uiteindelijk tot blessures of overbelasting leiden.

Lees zijn column over hangboardtraining even terug voordat je jezelf vol enthousiasme op de kleinstje latjes van de hal stort. Het trainen van vingers is weliswaar efficiënt, maar ook blessuregevoelig.

Over de auteur Bekijk alle berichten Auteur website

Paul Kaufman

Hoofdredacteur en mede-oprichter van Siked! Deze taaltechneut eet gewoonlijk keien als ontbijt, maar gooit eigenlijk net zo lief een touwtje uit. Naast klimmen en boulderen doet Paul vooral aan klimmen en boulderen.